Společnost STOPRO BEK s.r.o. je na trhu již dvacet let a specializuje se na dodávky materiálů pro výstavbu a rekonstrukci všech druhů střešních plášťů. S paní Jarmilou Fabiškovou jsme si povídaly nejen o tom jaké bylo pro ženu prosadit se v ryze mužském odvětví, ale také o tom jak podnikání ovlivňuje dnešní turbulentní doba.


Jak začal váš podnikatelský příběh?
Můj podnikatelský příběh začal velmi netradičně a zpočátku jsem o podnikání ani neuvažovala. Nastoupila jsem po druhé mateřské do firmy, která začínala s prodejem střešních krytin a doplňků v regionu jako zakázkářka. Práci jsem si našla na inzerát a hlavní podmínkou byla tenkrát možnost flexibilní pracovní doby, abych mohla skloubit péči o synky s prací. Pracovala jsem na živnostenský list. Po roce se situace změnila a majitelé firmy mě a kolegyni nabídli procenta ve firmě, a to přineslo i větší zodpovědnost. Po čase jsem zjistila, že zkušenější a starší kolegyně firmu tuneluje. Nebylo to jednoduché, ale musela jsem to ustát, následně prokázat. Dostala jsem pak od svých společníků její procenta ve firmě. A po čase mi společníci nabídli odkup jejich podílů za velmi příznivých podmínek. Možnost vést firmu „po svém“  rozhodla a já nabídku přijala.

Od té doby uplynulo dvacet let.  Muselo to být pro vás jako pro ženu v ryze mužském oboru obtížné? 
Začátky těžké byly, ale hodně jsem se toho naučila od svých společníků. Dodneška máme dobré vztahy a vždy, když slavíme ve firmě nějaké výročí dostanou ode mě pozvánku a já vidím, jak jsou spokojení, kam jsem společnost dovedla. To oni mě naučili všechno podstatné, co se týče dodavatelů, jak nakoupit za dobrou cenu, nabídnout k tomu dobré služby a budovat dobré vztahy. Navíc mám obchodního ducha po svém dědovi, a to mi pomáhá.

V začátcích, když byli synové malí a já jsem s nimi zůstala sama, tak se mnou jezdili, kam bylo potřeba. I po pracovní době, jsme spolu jeli třeba zaměřit střechu, rozpočty jsem řešila po večerech, když šly děti spát.

Dnes, ale firma už nestojí jen na vás, jaký máte přístup k zákazníkům a co je pro vás důležité?
Dnes už máme vyladěný tým a vysoce kvalifikovaný personál. Všichni naši zaměstnanci přistupují ke každému zákazníkovi individuálně. Cílem tohoto přístupu je pochopit zákazníkovy potřeby a nabídnout mu konkrétní komplexní řešení tak, aby od nás odcházel s produkty a službami, které naplní jeho očekávání. Každý zákazník je pro nás výjimečný.

Co vám pomáhá v krizových situacích?
Nadhled a zdravý rozum. Snažím se to přenést i na své zaměstnance a uklidnit je. Většinou dokážu najít řešení.

Dnešní doba je velmi turbulentní a přinesla v krátké době nečekaný vývoj. Jak se to projevilo ve vašem odvětví?
To, co prožíváme v posledním roce jsem za celou dobu podnikání nezažila. Jsem ráda, že mám za sebou dvacet let zkušeností, které mi dávají sílu. Nejistota je dnes celospolečenská. Lidé chtějí utratit peníze a přetlak poptávky je obrovský. Situaci komplikuje fakt, že někteří výrobci snížili výrobu a je enormní nedostatek materiálu. Střecha má velké množství komponentů, které pokud nemáme pohromadě, tak zakázku nemůžeme zkompletovat a realizovat. Ceny rostou před očima a mění se i dvakrát v průběhu jednoho měsíce a dodavatelé chtějí zaplatit faktury za to co dodali, přestože nemáme zakázku kompletní. Je to náročné pro zaměstnance, kteří nedokážou říct kdy bude vše připraveno k realizaci, zatěžuje je neustálé přeceňování a všudypřítomný stres.

Jak ventilujete stres? 
Pomáhá mi příroda a kontakt s malými dětmi. Mám ráda také pohyb ať už je to jízda na kole, lyže, nebo pobyt v lese.

Co je pro vás v životě a podnikání nejdůležitější? 
Láska a rovnost. Ráda jednám na rovinu podle úsloví, kterým se řídil můj děda. „S poctivostí nejdál dojdeš“ Člověk by se měl chovat tak, aby se na sebe mohl podívat do zrcadla. Chovám se k lidem tak, jak chci, aby se chovali ke mně a vždy se v nich snažím vidět to lepší.

Nedávno jste ve firmě sázeli lípu. Co vás k tomu nápadu přivedlo? 
Měli jsme už dlouho v plánu na pozemku firmy zasadit strom. Přemýšleli jsme jaký strom vybrat. Na oslavu dvaceti let od založení firmy jsme nakonec vybrali lípu. Zákazníci nám na tento počin skvěle reagují. Velkou inspirací mi pro tento výběr byla nádherná akce na zámku Loučeň, kterou pořádala Podnikatelská Platforma Helas. Národní hrdost, která se v poslední době vytrácí by se měla posilovat a sázení lípy na zámku Loučeň stejně jako slogan Budujeme hrdé Česko má pro mě symboliku, která národní cítění podporuje.  Ráda tuhle myšlenku šířím dál.

Vidíte ve svých dětech pokračovatele svého podnikání?
Moje děti dělají úplně něco jiného. Mají své lásky a své zájmy. Podnikatelská Platforma Helas mě přivedla k tomu, že se vlastně nic neděje.  Je to moje firma, můj projekt. Asi před pěti lety přišla nabídka a téměř čtyři měsíce jsem zvažovala, zda firmu prodám, ale došla jsem k závěru, že zatím nic takového nechci udělat. V době Covidu jsem zjistila, že máme možnost mezi naše klienty šířit dobré myšlenky a dokážeme je také po telefonu uklidnit, dodat jim sílu a energii. Došlo mi, že jsem tu správně.

Získala jste také ocenění za své podnikání. Mělo vliv na to, že jste se rozhodla pokračovat? 
Určitě! je to velká motivace a taková věc funguje jako doping.  Až když přišlo Ocenění Českých Podnikatelek, tak mi došlo, co jsem vybudovala, čeho jsem dosáhla. Já jsem do té doby prostě jen chodila do práce a snažila se ji dělat co nejlépe. A najednou jsem zjistila, že člověk se musí umět i pochválit.

Co vám podnikání přineslo? 
Kromě majetku a zázemí také vnitřní svobodu.


17. červen 2022, Veronika Krnáčová

Další články

28. 03.
2024
5 TIPŮ, JAK SE PŘIPRAVIT NA PROGRAM ÚSPORY ENERGIE
28. 03.
2024
Fotografie pro radost

Majitelka největší tuzemské firmy specializující se na dětskou fotografii...

28. 03.
2024
IXPERTA: Jako technologický partner musíme vidět věci v souvislostech
28. 03.
2024
Prací žije celá rodina

Josef Brabenec, zakladatel ryze české společnosti ENBRA, pochází z...

22. 03.
2024
Záruční program na elektromobilitu

Vážení přátelé Podnikatelské platformy Helas,   rádi bychom vás prostřednictvím našeho...

22. 03.
2024
Udržitelnost a společenská odpovědnost

S ředitelkou marketingu a komunikace Renatou Vildomcovou ze Skanska...