Microsoft vždy flexibilně reagoval na změny ve společnosti a mnohým z nás v posledních dvou letech usnadnil přechod na hybridní práci. S Jakubem Mádlem jsme si tentokrát povídali nejen o tom, co nám přineslo toto turbulentní období, ale také o digitalizaci v České republice, novinkách a oblíbených funkcích Microsoft Teams a Microsoft 365.

 

Poslední dva roky přinesly systémové změny do mnoha oborů. Můžete zrekapitulovat, jak se tato turbulentní doba odrazila ve vaší společnosti?
Poslední roky přinesly nové požadavky na technologie od celé řady firem a Microsoft na toto flexibilně reagoval. Naší výhodou bylo, že cloudové produkty umožňují rychle škálovat výkon a díky tomu jsme byli schopni s našimi partnery obsloužit celou řadu zákazníků v řádech dnů. 
Jako pár příkladů může například zavedení vzdálené práce nebo výuky u desítek tisíc zaměstnanců a studentů v prvních týdnech karantény, rychlé vytvoření aplikací pro evidenci testování zaměstnanců, nebo pomoc státu s aplikací tečka. Změny dopadly i na zaměstnance naší společnosti. Ačkoliv jsme již před covidem měli možnost 100 % homeoffice, tak většina lidí pracovala z kanceláře. To se během covidu změnilo a nyní po návratu do kanceláře naprostá většina zaměstnanců pracuje z domova 2-3 dny.

Velkým trendem poslední doby je takzvaná hybridní práce. Povězte nám něco více k tomu, jakým způsobem Microsoft pomáhá plnit očekávání zaměstnavatelů i zaměstnanců? 
Myslím si, že hybridní práce je režim, ve kterém bude většina informačních pracovníků fungovat. Spojuje to totiž to nejlepší z obou světů – práce v kanceláři a na homeoffice. V kanceláři se budeme potkávat, diskutovat, řešit kreativnější a složitější projekty a problémy. Z domova budeme pracovat na úkolech a projektech, kdy se potřebujete soustředit a nebýt nikým rušeni. Toto přináší požadavky na firemní kulturu, práci manažerů a technologie. Microsoft se tomu snaží pomoci prostřednictvím nástrojů na vzdálenou synchronní i asynchronní komunikaci či analytickými nástroji pro sledování zaměstnanecké spokojenosti a zapojení.

Jaká je z vašeho pohledu úroveň digitalizace v Česku? Jak si stojíme ve srovnání s našimi sousedy? 
V digitalizaci jsme bohužel pod průměrem EU. Evropská komise každý rok sestavuje žebříček vyspělosti digitální ekonomiky a společnosti. V roce 2021 jsme skončili na 18. místě z 27 států EU. V rámci našich sousedů jsme skočili za Německem, Rakouskem ale vedeme si lépe než Slovensko a Polsko. Každopádně máme jako stát a společnost na čem pracovat. Evropská unie nás v tomto podporuje a investuje téměř 180 mld. Kč do zelené energie a digitalizace ČR. Toto mohou využít čeští podnikatelé a inovovat v aktuálních dotačních výzvách Ministerstva průmyslu a obchodu - “digitální a virtuální podnik”.

Která z inovací vás v poslední době osobně zaujala?  
V poslední době mě zaujalo, jakým způsobem inovují nemocníce a polikliniky. Zavádějí telemedicínu, portály pacienta anebo telemetrii, kdy zákazník využívá chytrá zařízení, která přenáší informace (např. O tlaku, cukru v krvi) přímo do systému nemocnice a na základě modelů s prvky umělé inteligence predikují zdravotní stav a budoucí vývoj zdravotního stavu. Myslím si, že v průběhu pár dalších let uvidíme velký skok právě v této oblasti. 

Pokud jsem majitelem firmy a chci se dozvědět více o benefitech, které mi do podnikání digitalizace může přinést, kde získat relevantní informace? 
Doporučoval bych konzultovat s technologickými a konzultačními firmami. Dalším zajímavým zdrojem informací může Ministerstvo průmyslu a obchodu. V případě Microsoftu bych doporučil navštívit customers.microsoft.com, kde najdete příběhy zákazníků, kteří inovovali pomocí našich služeb a produktů. Určitě to může posloužit jako zajímavá inspirace.

Často skloňovaným pojmem je také kybernetická bezpečnost. Čemu je potřeba věnovat největší pozornost? 
V současné situaci se dramaticky zvýšil výskyt útoků na firmy a státní organizace. Kybernetická bezpečnost je základním předpokladem pro fungující firmy. Bohužel v dnešní době již nestačí pouhý antivirus. Je potřeba zajistit i preventivní ochranu IT a to dat, zařízení i systémů. Jako Microsoft toto chápeme a v posledních letech celosvětově zvyšujeme investice do kybernetické bezpečnosti. V dalších 5 letech Microsoft plánuje investovat 20 miliard dolarů čistě do kybernetické bezpečnosti, abychom nabídli našim zákazníkům maximální ochranu jejich firem. Toto je jednou z našich stěžejních priorit. Dalším prvkem je i edukace uživatelů. Útočníci stále častěji používají rafinovanější útoky, a proto je potřeba vzdělávat zaměstnance a běžné uživatele. Microsoft nabízí kurzy zdarma pod názvem Microsoft Learn.

Lidé, kteří v dnešní době pracují na dálku, studenti, ale i jejich vyučující a celé rodiny. Ti všichni mají jedno společné. Potřebují kvalitní, fungující systém, který jim umožní komunikovat, vytvářet dokumenty, prezentovat svou práci. Na jaké novinky se mohou těšit? 
Do Microsoft Teams a Microsoft 365 přichází nové funkce každý měsíc. Mojí oblíbenou novinkou je tzv. Microsoft Loop. Jedná se o interaktivní prvky, které se v reálném čase aktualizují a které lze sdílet mezi uživateli a aplikacemi. Prakticky to vypadá, že např vytvoříte tabulku a tu přímo vložíte do textu emailu, který pošlete kolegům a stejnou tabulku pošlete dalším kolegům přes chat. A když do ní někdo něco napíše, tak ihned všichni uvidí danou změnu přímo v emailu nebo v chatu. Není potřeba tedy nic otevírat, ukládat nebo někam nahrávat. Všem se ihned zobrazí aktuální informace. Toto mi přijde jako urychlení a zpřehlednění komunikace v rámci moderní hybridní práce.


1. červenec 2022, Veronika Krnáčová

Další články

28. 03.
2024
5 TIPŮ, JAK SE PŘIPRAVIT NA PROGRAM ÚSPORY ENERGIE
28. 03.
2024
Fotografie pro radost

Majitelka největší tuzemské firmy specializující se na dětskou fotografii...

28. 03.
2024
IXPERTA: Jako technologický partner musíme vidět věci v souvislostech
28. 03.
2024
Prací žije celá rodina

Josef Brabenec, zakladatel ryze české společnosti ENBRA, pochází z...

22. 03.
2024
Záruční program na elektromobilitu

Vážení přátelé Podnikatelské platformy Helas,   rádi bychom vás prostřednictvím našeho...

22. 03.
2024
Udržitelnost a společenská odpovědnost

S ředitelkou marketingu a komunikace Renatou Vildomcovou ze Skanska...